Na twintig jaar actief te zijn op Schiphol stationeert easyJet in het voorjaar van 2015 voor het eerst vliegtuigen op Nederlandse bodem. Extra concurrentie voor de KLM Groep dus, maar zo ziet William Vet, commercieel manager van easyJet in Nederland, het niet.
“Het aantal passagiers op Schiphol groeit elk jaar. Je kunt niet stellen dat wij marktaandeel snoepen van KLM. We maken met onze vluchten de taart gewoon groter”, zegt hij tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
EasyJet opende onlangs een nieuwe routes naar Hamburg, en voegt in 2015 ook Dubrovnik, Olbia, Toulouse, Venetië, Nice, Ibiza, Corfu en Palermo aan het aanbod toe. Voornamelijk toeristische routes, waarmee easyJet met name in het vaarwater van Transavia terechtkomt.
EasyJet blijft dus groeien op Schiphol, maar geheel zonder problemen gaat dat niet. De H-pier, de ‘kale’ vertrekpier op Schiphol die easyJet het liefst gebruikt, is een beperkende factor, zegt Vet. De tarieven voor het aan- en afmeren op die pier zijn voor klanten van Schiphol lager dan bij gates met een vliegtuigslurf.
Duurder en tijdrovender
Vet: “Het komt nu al dagelijks voor dat er geen plek is bij een H- of een M-gate (M is uitsluitend voor Schengenbestemmingen, red.). Dan moeten we toch ergens anders parkeren. Dat is niet alleen twintig procent duurder voor ons, maar ook tijdrovender.” EasyJet streeft naar een ’turnaround time’ van slechts 25 minuten.
"We zijn al lang met Schiphol in gesprek over uitbreiding van het aantal plekken, maar dat heeft tot nu toe nog niets opgeleverd”, aldus Vet. “Er is absoluut vraag naar meer gates, niet alleen van ons. Ook andere maatschappijen hebben daar belang bij."
Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl